Logistyka w firmie dotyczy procesów związanych z przepływem towarów. W jej ramach realizuje się zadania z zakresu transportu zaopatrzenia, magazynowania i dystrybucji. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że nie ma ona większego związku z tym, w jakim stopniu klient będzie zadowolony ze skorzystania z usług firmy. Warto jednak pamiętać, że istnieją obszary działalności biznesu, w których logistyka ma najważniejszy wpływ na to, jak klient postrzega kontakt z przedsiębiorstwem i jego ofertą.
Kiedy logistyka pomaga wzmacniać relacje z klientami? Trzy kluczowe obszary
Mówiąc o logistyce jako czynniku wpływającym na zadowolenie klienta, należy wyszczególnić zwłaszcza trzy obszary, w których taka zależność ma miejsce. Są to:
- proces realizacji zamówienia,
- zwroty i reklamacje,
- dostępność określonych produktów, akcesoriów i części zamiennych.
Omówimy je szczegółowo w dalszej części artykułu.
Proces realizacji zamówienia
Szybkość oraz jakość realizacji zamówienia współcześnie są jednymi z ważniejszych źródeł przewagi konkurencyjnej firm. Klienci coraz częściej oczekują nadania przesyłki z produktem maksymalnie w ciągu doby od sfinalizowania zakupu.
Aby zapewnić swojej działalności możliwość szybkiego przygotowania i nadania zamówienia, warto zainwestować w nowoczesną powierzchnią magazynową dostosowaną do potrzeb biznesu. Magazyny w Krakowie i okolicach dostarcza na rynek firma Panattoni — znajdziesz je na stronie https://panattonieurope.com/pl-pl/aktualnosci/magazyny-w-krakowie.
Można również rozważyć uproszczenie łańcucha dostaw, na przykład prowadzić produkcję, składowanie i wysyłkę paczek do klientów w obszarze jednego obiektu. Należy zadbać o wydajny i niezawodny system monitorowania przepływu towarów w firmie, o także informować klienta o przebiegu przygotowywania zamówienia.
Zwroty i reklamacje
Mówiąc o wpływie logistyki na zadowolenie klientów, nie można zapomnieć o kwestiach związanych z obsługą posprzedażową. Współcześnie nabywcy oczekują, że firmy nie tylko szybko zrealizują ich zamówienia, lecz również umożliwią proste reklamacje, wymiany i zwroty produktów na jasnych warunkach. Wszelkie zlecenia tego typu powinny być rozpatrywane jak najszybciej, a klient pragnie być informowany o ich przebiegu oraz obecnym statusie na każdym etapie realizacji.
Firmy, które umożliwiają nabywcom prostą drogę zwrotu, wymiany lub reklamacji produktu, cieszą się opinią wiarygodnych i przyjaznych konsumentom. Dbając o szybkość realizacji tego rodzaju zleceń, mamy dużo większą szansę na to, że klient ponownie zrobi zakupy w sklepie, nawet jeśli pierwszy nabyty produkt nie przypadł mu do gustu.
Dostępność produktów, akcesoriów i części zamiennych
Klienci cenią firmy, które poszerzają swoje asortyment i pozwalają wybierać spośród stale rosnącej grupy artykułów. Nie mniejszą uwagę poświęcają również kwestii dostępności określonych produktów oraz dedykowanych im akcesoriów czy części zamiennych.
Pozwalając nabywcom na to, by w każdej chwili mogli się w nie zaopatrzyć, pomagasz im budować trwałe relacje z marką i sprawiasz, że wzrasta ich zaufanie do niej. Upewnij się zatem, że logistyka w firmie zapobiega nieprzewidzianym brakom magazynowym czy problemom z dostępnością części zamiennych.
- Zewnętrzny materiał partnerski